Původ rumu

Vyrábí se v jedné ze čtyř palíren na Barbadosu a zároveň je to jedna z nejmodernějších palíren světa – Foursquare Distillery. O popularitu této značky se podstatně zasloužil Master Distiller Richard Seale. Rozhodně jedna z největších postav světa rumu. Líbí se mi jeho myšlenka spojení tradic a nejmodernějších metod s ohledem na životní prostředí. Název rum dostal po Martinu Doorlymu, dlouholetému partnerovi R.L.Seala.

Doorly’s 14 YO je prozatím poslední produkt z dílny Doorly’s. Je to blend rumů destilovaných jak Pot Still, tak i Column still metodou. Následně zraje v malých sudech z amerického bílého dubu po bourbonu (větší část) a madeiře (menší část) dlouhých 14 let. Rum je barvený přírodním karamelem, aby se po zředění na 48% dosáhla stejná barva jako u cask strength.

Rum se dostal na trh v roce 2019 a už získal několik ocenění: Zlatá medaile od International Spirits Challenge za rum roku 2019 stařený déle než 10 let a stříbrná medaile za rum z melasy 2019 od International Wine & Spirit Competition.

Vůně

Zpočátku rum voní vcelku sladce a zároveň pichlavě v nose (přece jen má 48%). Dominantní ve vůni je především cukrová třtina a dřevo. Nechybí ani nasládlé aroma jakoby po višních a červeném víně. Dále poznávám i všudepřítomnou vanilku, lehce také kakao a tropické ovoce. Vůně je taková až lehce pikantní.

Chuť

Ta se jeví na první ochutnání již méně sladce. Ihned se vám po patře rozběhne mírně pichlavá chuť dubového dřeva s takovým nasládlým nádechem karamelu a ovoce. Ovoce je takové specifické, protože cítím jak lesní plody, tak i závan třešní. Chuť je až taková hutná, smetanová. Ve středně dlouhém závěru cítím i stopy kakaa, koření a dřeva (lehce zakouřeného).

Láhev

Tvarově i designově stejná, jako mladší bratříčci. Liší se jen popisky a vyobrazeným papouškem na etiketě. Zde je to kriticky ohrožený druh Ary Kaninda (velmi podobný Ara Ararauna, který je na fotce). Liší se především modrým zbarvením na krku (někdy se mu říká Ara Modrohrdlý). Ve volné přírodě žije již pouze okolo 250-300 jedinců. Příjemnou změnou oproti mladším ročníkům je vcelku exkluzivně vypadající uložení láhve v podobě otevírací krabice, na které je veliká podobizna již dříve zmíněného papouška na černém podkladu s dalšími popisky.

Cena

U nás se dá rum pořídit okolo 1600,-Kč.

Závěr

Na tento rum jsem se vážně moc těšil, protože mě zatím žádný Foursquare nezklamal a zvláště řada s papoušky je moje oblíbená. Cena mě zprvu trošku překvapila (oproti 12YO nárůst o cca 800,-Kč) a délka zrání “pouze” o dva roky delší. Nicméně ten rozdíl v chuti je opravdu velký. Rum je nádherně jemný, sladký tak akorát, je krásně cítit dřevo a to vše bez umělých aditiv. Navíc opravdu krásné balení, zkrátka si s tímto kouskem skutečně vyhráli. Pokud máte rádi rumy z produkce Foursquare, nebo zkrátka jen hledáte něco dřevitého, ale zároveň i jemného a nasládlého, tohle je skvělá volba.

Publikováno: 15. dubna 2020 Aktualizováno: 15. dubna 2020
Chcete podobnou recenzi i pro váš e-shop?
Autor článku - Jiří Naller Jsem fotograf a milovník rumů. Jsem zakladatel rumové skupiny Rum a vše kolem něj. Rád experimentuji a snažím se vnášet do fotografií (nejen rumů) netradiční prvky a originální pojetí.

Jak tento článek hodnotíte?

Pro hlasování klikněte na hvězdu

Průměrné hodnocení 4.9 / 5. Hlasů: 10

Článek zatím nikdo nehodnotil. Buďte první!

Související články

Napište váš názor