Možná jste si všimli, že značka Ron de Jeremy přišla v roce 2020 s novým designem lahví. Protože jsme dostali na srovnání design nových lahví, pustili jsme se do srovnávací recenze. Jak se liší Ron de Jeremy XO stará a nová láhev?
Obsah
Původ rumu
Značka nese umělecké jméno pornoherce Ronalda Jeremyho Hyatta. Tato nejobsazovanější pánská pornohvězda konce dvacátého století se totiž rozhodla, že ovládne i rumový průmysl. Proto se Ron spojil s nejlepšími karibskými palírnami a vytvořil spolu s uznávaným mistrem Franciscem „Don Pancho“ Fernandezem značku Ron de Jeremy. Francisco se rumům věnuje přes padesát let, během kterých získal nespočet prestižních ocenění. Mezi nejhodnotnější z nich patří bezpochyby ta z roku 2011, kdy na rumové konferenci v Madridu vyhrál titul nejlepšího master blendera roku. Ron Jeremy Hyatt (zvaný The Hedgehog) je mimo jiné zapsán i v Guinessově knize rekordů. Má na svém kontě totiž největší počet natočených videí. Značka je svým skvělým marketingem cílena především na mladší generaci, ovšem ne všude se setkává s nadšením. Například ve Finsku měli veliké problémy s podobiznou Rona na láhvi.
O rumu
Ron De Jeremy XO je blend rumů z Barbadosu (Foursquare – mix pot-stiilu i kolon stařených v sudech z bílého amerického dubu po bourbonu), Trinidadu (destilace v kolonách), Jamajky (pot-stilly z Hampden Estate, New Yarmouth, Worthy Park, Monymusk) a Guyany (pot-stilllová destilace). Rumy tedy vznikaly tradiční Pot-still (většinou) i Column still destilací. Následně tento blend zraje metodou solera až 15 let v sudech z amerického dubu, které se dříve používaly výhradně na bourbon.
Proces výroby rumu začíná ručně sklizenou vysoce kvalitní cukrovou třtinou. Vedlejší produkt cukrové třtiny „Blackstrap Molasses“ je poté pečlivě fermentován a destilován. Rum zraje minimálně 18 let (skutečně 18 let, nikoli metodou solera) v dubových sudech v cihlových domech lihovaru.
Vůně
Přijde mi nejdříve maličko lihová, ale příjemně sladká a jemná. Cítit jde především karamel, vanilka, decentně pak ovoce, ořechy a dřevo. V pozadí cítím med a takovou jakoby krémovitost.
Chuť
Ta není zprvu příliš výrazná. Je nasládlá, jemná, cítím především karamel s vanilkou, stejně jako ve vůni. Chuť není překvapivě až příliš přeslazená. Jde cítit lehce i dřevo, ovoce a med. Závěr není moc dlouhý, ani intenzivní, ale příjemný a takový smetanový. V dochuti zůstává na patře aroma vanilky a ořechů. Nechutná vůbec špatně. Obsahuje 40% alkoholu a obsah cukru je 98g/l, tedy rum je velmi doslazovaný. Jeho velmi tmavá barva také napovídá, že bude dobarvovaný karamelem.
Láhev (starší)
Je to pěkná, matná, černá láhev. Je podobná, jako má třeba Bumbu XO. Tento styl se mi líbí, jen nevidíte, kolik v láhvi rumu ještě zbývá. Tvar je klasický, potisk bílý, jednoduchý. Nemůže samozřejmě chybět podobizna hlavního aktéra a korkový uzávěr.
Láhev (redesign 2020)
Nová láhev je mnohem mohutnější, korkový špunt s logem lahvi dominuje a dodává pocit pevnosti a drží si tmavou neprůhlednou láhev.
Barva i chuť obou rumů je velmi podobná, takřka neodlišitelná, ale chuť nové lahve mi přecijen sedne o trochu více. Přijde mi ostřejší, o štopičku méně sladká. Možná je to proto, že u rumu se musela změnit i receptura, protože nyní prý splňuje novou EU legislativu a obsah cukru se vejde do normy 20 cukru g/ a Ron de Jeremy může být oprávněně nazýván rumem.
Proč vlastně Ron de Jeremy redesignoval? Nechme hovořit samotnou značku:
Nová lahev, kterou navrhl marketingový ředitel společnosti One Eyed Spirits Jouko Laune, značku odlišuje od konkurence a v regálech je nepřehlédnutelná. Hlavním cílem bylo odlišit se od původní podsadité lahve, kterou v současnosti používají i ostatní značky. Nový design Ron de Jeremy zdůrazňuje cenami ověnčenou kvalitu rumu uvnitř lahve, ale nenápadný poznávací znak – ikonický knírek – ukazuje, že značka neztrácí vtip.
Cena
Běžně se dá láhev sehnat do 900,- Kč. Na Alkohol.cz dokonce do 900 Kč i s tubou.
Za mě je to zajímavý rum. Dokud jsem si nevyhledal, jaké množství cukru tento rum obsahuje, vůbec bych takové vysoké číslo neodhadoval. Samozřejmě jde poznat, že dobarvovaný i doslazovaný je. Nicméně pocitově ta sladkost není tolik znát, jako třeba u jiných značek. Rum mi chutná, láhev vypadá pěkně, marketing super (zejména FB stránka). Díky soutěži na FB stránkách jsem jednu lahvinku i vyhrál. Je to zkrátka takový rum pro dospělé a tak jsem maličko ladil i tu úvodní fotku. Tedy za mě pozitivní pohled na tuto značku a snad brzy ochutnám i XXXO verze. Pokud máte rádi sladší rumy, rozhodně vyzkoušejte.
Autor článku - Jiří Naller
Jsem fotograf a milovník rumů. Jsem zakladatel rumové skupiny Rum a vše kolem něj. Rád experimentuji a snažím se vnášet do fotografií (nejen rumů) netradiční prvky a originální pojetí.
Značka byla založena v Panamě společností GALAXY TRADING SARL. Pro nadaci PREMIUM SPIRIT GALAXY FUNDATION PANAMA, která zajišťovala výrobu i distribuci. V roce 2016 značku zakoupila společnost Albert Michler Distillery Int. a ta jí vlastní do dnes. Většina destilátů pochází z Dominikánské republiky a část pak z ostatních destinací. Pro výrobu elixírů používají jen ty nejlepší suroviny, jako je kokosové mléko, zahuštěná pomerančová šťáva či kávový výluh, který je vyroben z velmi silné kávy, která se poté zbavuje vody. U elixíru je to pak hrozinkový macerát.
Už je to tu zas! Nový rumový adventní kalendář se začal prodávat. Skvělý dárek pro rumové nadšence i fajnšmekry. Je to skvělý dárek pro každého milovníka rumů. Takže bych neváhal.
Značku Espero známe jako výrobce rumů a elixírů, které jsou chuťově velmi povedené. Nová láhev mě hned zaujala úžasnou modrou barvou a i názvem (ano, samozřejmě jsme si vybavil Rocky Balbou i když s rumem vůbec nesouvisí). Pojďme se podívat na tento nový rum značky Espero v syté modré tubě se zlatým písmem. Počet vypití […]
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.